כאבי שרירים נפוצים מאוד לאחר פעילות גופנית. השם הרפואי של מצב זה הוא DOMS – Delayed Onset Muscle Soreness ונראה שהוא נובע בחלקו הגדול מדלקת של השרירים כתוצאה מקרעים קטנים בסיבי השריר.

הטיפולים השונים בשרירים כואבים לאחר פעילות ספורטיבית מתמקדים בהפחתת הדלקת ומאפשרים החלמה נאותה של השרירים הכואבים. ישנם כמה טיפולים יעילים לטיפול בכאבי שרירים, וביניהם:

טיפול ב-Watsu

עיסוי וואטסו הוא סוג של עבודה על הגוף שמשלב מספר טכניקות כמו לחיצה עדינה (שיאצו), מתיחת שרירים ועיסוי הגוף שמתבצעים על ידי מטפל מיומן בזמן שהמטופל שוכב בבריכת מים חמים. הוואטסו מספק לא רק הקלה על הכאב אלא גם שחרור רגשי. מטופלים שחוו טיפול זה מספרים עליו בהתלהבות רבה. ואכן, הוואטסו מקל על כאבי שרירים תוך כדי תהליך שמלווה בחוויה נעימה ומרגיעה בתוך המים החמים.

טיפול בגלי הלם

שיטת טיפול בגלי הלם היא חדשה יחסית בתחום הרפואה האורתופדית והשיקום. ההשפעה של גלי ההלם תועדה לראשונה במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר הרופאים שמו לב שלא ניכרת שום עדות לטראומה חיצונית בקרב ניצולים שסבלו מנזק בריאות. התברר שגלי ההלם שנוצרו על ידי פצצות העומק היו אחראים לפגיעות הפנימיות. ממצא זה יצר עניין רב והחלו להתבצע מחקרים על ההשפעות הביולוגיות של גלי הלם על רקמת החי. המחקרים אפשרו טיפול במקרים של אבנים בכליות ללא התערבות כירורגית אלא על ידי פיזורם באמצעות גלי הלם, והיום נעשה שימוש בגלי הלם גם לטיפול בכאבים ובדלקות בגוף.

טיפול בעיסוי

העיסוי מפחית את המתח בשרירים ועוזר להתגבר על מספר בעיות בריאות שקשורות לנדודי שינה, עייפות, לחץ וחוסר מיקוד. העיסוי מפחית גם את הנוקשות בשרירים ובמפרקים ויכול לשפר את הגמישות והניידות (שני אלמנטים חיוניים להזדקנות בריאה).

זאת ועוד, מחקרים מראים שהעיסוי יכול להפחית את ההורמונים האחראים על הלחץ, ולהגביר את רמות הכימיקלים שגורמים להרגשה טובה במוח כמו סרוטונין ודופמין, מה שיכול להסביר את ההשפעות החיוביות של העיסוי על אנשים שסובלים מדיכאון ומעייפות כרונית.

תרגילי מתיחה

מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שמתיחה כנראה לא תגרום לשינוי בקרב הספורטאים ולא תמנע או תפחית כאבי שרירים. יחד עם זאת, ספורטאים רבים מוצאים שהמתיחה היא זו שמאפשרת להם החלמה מהירה, ואין ראיות לכך שהמתיחה מזיקה או תורמת לכאבי שרירים. לכן, אם אתם רוצים לנסות כמה מתיחות עדינות, זה עשוי לעזור ולא יכול להזיק.

תרופות אנטי דלקתיות

תרופות אנטי דלקתיות יכולות לעזור להקלה על חלק מאי הנוחות של כאבי השרירים, אבל לא ישפיעו על משך זמן ההתאוששות של השריר. נטילת תרופות אנטי דלקתיות בשלב המוקדם, היא יעילה יותר. תרופות אלה מגיעות בשתי קטגוריות עיקריות – סטרואידים (כמו קורטיזון) ותרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים.

תרופות הסטרואידים נגזרות מההורמון הטבעי שמיוצר על ידי גוף האדם. ניתן לקחת אותן כגלולות או כזריקות מקומיות. תרופות ללא סטרואידים חוסמות את השפעת האנזים cyclooxygenase. אנזים שהוא קריטי בייצור פרוסטגלנדינים על ידי הגוף. הפרוסטגלנדינים הם אלה שגורמים לנפיחות ולכאב במצבים כמו דלקת פרקים. לכן, על ידי הפרעת האנזים ניתן להקטין את ייצורם של פרוסטגלנדינים ולהפחית כאב ונפיחות שקשורים לתנאים אלה.

0
    0
    עגלת הקניות שלך
    העגלה ריקה
    דילוג לתוכן